608 436 941

55 let s počítačovou myší

Autor: Jaroslav Salcer | Zveřejněno: pátek 30. října 2020 | 40x

Trochu odbočím od výuky na dálku, i když dnešní téma s tím také souvisí. Jedná se o běžnou a známou počítačovou myš se kterou mnozí z nás pracují s naprostou samozřejmostí. Její název podle tvaru - “myš” jí dal před 55 lety její spoluautor Bill English, který zemřel teprve před měsícem. Rozšíření myši mezi běžné uživatele ovšem trvalo dalších 20 let.

Americký inženýr Douglas Engelbart od 60. let minulého století pracoval ve Standfordském výzkumném ústavu (SRI), kde se zabýval vývojem počítačů, které by mohl používat každý. Věděl, že to nebudou jen terminály pro programování robotů v podnicích nebo výkonné kalkulačky, ale že by mohly řešit problémy i běžných lidí. Myš přitom byla klíčová součástka celého soukolí starající se o to, že se počítače budou příjemně ovládat. S návrhem mu pomohl právě Bill English, který do dřevěného pouzdra vložil kolečka snímající pohyb ve dvou osách a hlavní tlačítko. Engelbart pak vytvořil vůbec první grafické uživatelské rozhraní. Obrazovku počítače neměly tvořit jen textové formuláře, Engelbart vymyslel okna, kde každé mohlo nést jiný programy či kontext. Navrhl též předchůdce hypertextových dokumentů, kde by jedna informace odkazovala na jinou.

Vůbec poprvé tento celek prezentoval v roce 1968 na akci, které se dnes přezdívá „matka všech ukázek“. A byla to jeho práce, která inspirovala Xerox ve vývoji komerčního desktopu Alto, od něhož pak „opisovaly“ Apple, Microsoft, ale třeba také Amiga. Myš se ukázala jako ideální doplněk klávesnice ze všech testovaných alternativ (pero, trackball, joystick…) a její hlavní princip se dodnes nezměnil. Kdo však nápad vyvíjel dál?

Jak inovátorská myš byla, dokazuje fakt, že od jejího představení trvalo zhruba 20 let, než se začala běžně používat. Lidé ani počítače na ni nebyli připravení. Než se stihla prosadit, postupně měnila tvar, systém snímání pohybu, připojovací rozhraní atd. Dnešní myši se už obejdou bez kabelu, mohou svítit, mají hromadu tlačítek nebo koleček a dokonce jsou i aktivně chlazené modely. Pořád je to ale ploška o velikosti dlaně, kterou jezdíme po stole, abychom ovládali kurzor na obrazovce.

První myš nebyla vůbec hezká. Byla ze dřeva, s jedním tlačítkem a dvěma spodními kolečky snímající pohyb ve dvou osách. Obecně prvním komerčním počítačem byl Xerox Alto z roku 1973, který již měl grafické rozhraní i kuličkovou myš. Ovládání bylo tak přelomové, že se jím okamžitě inspiroval Apple, který zavedl jednotlačítkovou kuličkovou myš ke svým počítačům Macintosh v roce 1983. 

Od té doby vzniklo mnoho druhů i výrobců počítačových myší, často jsou to ovšem nevzhledná zařízení mizerné kvality. Tradičně nejhezčí designové myši dělá firma Apple. Apple Magic Mouse již nepotřebují kolečka ani tlačítka, ale vše se děje přes jednu velkou dotykovou plochu, kde se každá funkce dá naprogramovat jednoduchým gestem.