Co je křížová cesta? (historická fakta )
Historické křížové cesty byly osazovány do mnohaúrovňového terénu, který katolickým věřícím umožnil více prožít, procítit krajinu a situaci aktu ukřižování Ježíše Krista v Jeruzalémě. Vznik křížových cest se datuje do období novověku. Většina obyčejných lidí minulosti se mnohdy nedostala dál, než do sousedního města. Neměli k dispozici technické vymoženosti a technologie 20. a 21. století. Katolický věřící byl tedy, v rámci přenosu informace o tom jak vypadalo ukřižování Mesiáše, plně odkázán na církevní kazatelské slovo, malovaný obraz či na polychromovanou nebo monochromní plastiku.
Dlouho po té, co v Byzanci říšský císař ustanovil křesťanství jako mocenský a politický proud pro celou tehdy Římskou říši, většina prostých lidí tzv. plandala za politicko-mocenským ustanovením a ponechávala si prapůvodní zvyky tzv. „pohanské“kultury.
Tato kultura byla samozřejmě velmi propojena se Zemí jako nositelkou veškerého zdroje pro samotný holý lidský život. Tato kultura velmi citlivě reflektovala veškeré cykly v přírodě a byla ve velké harmonii i s ostatními živými tvory přírody. Ke každému cyklu se vztahoval nějaký svátek, slavnost. Právě proto jsou i veškeré křesťanské svátky naroubovány na prapůvodní slavnosti pohanské kultury.
Tato naroubování měla velmi vědomě přeučit prostý lid svou původní, po dlouhá staletí vedenou kulturu a předložit jim pozvolna (následně i krutě násilnicky) nový tvar jejich uctívání. V našich zemích se toto začalo odvíjet po příchodu Cyrila a Metoděje v 9. st. n. l.
Co je to kříž a smrt na kříži? (analýza kříže bez náboženského kontextu)
Co je to vlastně kříž a smrt na kříži? - Byl to trest smrti. Byla to velmi krutá a drsná poprava antického světa, kde dotyčný ukřižovaný umíral dlouho a pomalu. Nakonec, pokud neskonal dříve vyčerpáním a všemi možnými napadeními rozvášněného odsuzujícího davu, skončil pomalým a bezútěšným udušením. Odsouzený byl přibit kovovými hřeby ke dřevu kříže a to mezi loketní a vřetenní kost. Zápěstní vklínění hřebů udrželo celou váhu těla na kříži. Z maleb a plastik známe mylná umístnění hřebů v dlaních. Kříž je symbolem kruté popravy.
V dávných dobách se církevní moci hodil popravčí kříž, více než zmrtvýchvstalý živý Kristus. Neustále poukazovala na utrpení kříže a v prosťáčcích cyklicky vyvolávala pocity viny za prvotní hřích a následnou Kristovu smrt.
V červnu 2024 Rada města Trhových Svinů velmi rychle rozhodla, a trochu záhadně, o „výrobě“ křížové cesty a jejím zasazení do prostoru prašné cesty vedoucí z Trhových Svinů ke kostelu Nejsvětější Trojice- barokní památce. Tato cesta není církevním majetkem, patří městu Trhové Sviny, přesto o tom neproběhla žádná veřejná diskuse.
Tato cesta je známá svou jemností ducha a určitou příjemnou přírodní prostotou. Cesta je hustě lemována nízkovzrůstovými ovocnými stromy, některé z nich jsou staré více než 70 let. Ze středového bodu cesty můžete pozorovat celé Svinenské údolí. Historie se zde již projevila, jsou zde neudržovaná boží muka z přelomu století, dvě neudržované sloupcové pocestní kapličky se soudobými hobistickými obrázky svatých ad.
Nechápali jsme, proč jemného ducha tohoto místa a výše popsanou kompilaci všech historických objektů, má ještě více rozetnout jakási hobistická aktivita 14 zastavení novodobé křížové cesty. K této novodobé křížové cestě nebyly dostupné žádné konkrétní návrhy. Jakýmsi výmluvným návrhem měla být fotka mozaiky Krista. Tento obrázek Krista z doby Východořímského impéria byl přejat z nějaké knihy dějin výtvarné kultury.
Vznikly veřejné obavy, jak to celé dopadne! Celá tato kauza byla prezentována veřejnosti jako duchaplný a smysluplný akt. Všem, kteří se vyslovili se svým názorem a nesouhlasili, byla vysvětlena důležitost celého díla nebo byli rovnou pomlouváni.
Nikdy zde, na svatotrojiční prašné cestě, křížová cesta nevedla- nebyla vybudována! Nikdy tudy nevedla žádná významná historická poutní stezka. Skupinka fanoušků církevního objektu sice prezentovala jakési staré fotky věřících jdoucích v davu ke kostelu Nejsvětější Trojice a tyto měly obhájit nápad „výroby“ křížové cesty. Tyto fotky jsou z dob, kdy vlastnictví automobilu bylo vzácností a tak nezbývalo věřícím nic jiného, než jít pěšky. Dnes se většina věřících vyveze v automobilu pohodlně, až ke kostelu Nejsvětější Trojice.
Proč v tomto místě svatotrojiční prašné cesty, která doplňování opravdu nepotřebuje, mají být objekty, které budou jednoznačně soupeřit svou dominancí s již stávajícími historickými prvky a v neposlední řadě i s barokní památkou Nejsvětější Trojice? Vešlo ve známost, že jde o to, mít zde „něco naprosto unikátního“.
Celé nám to přišlo víc, než absurdní. Již jednou, v minulosti byla tato cesta zachráněna před asfaltovým kobercem. Propojení s odborníky NPÚ tehdy velmi pomohlo. Pro vzniklou akci -křížová hobistická cesta, nemá památková péče dostatečnou kapacitu městu Trhové Sviny toto rychlé rozhodnutí rozmluvit.
Stav povrchu svatotrojiční cesty je víc než neuspokojivý. I dnes by tato prašná cesta potřebovala rehabilitaci ve směru, navrátit jí tvar udusaného prachu, spíše než ležérně navezené kusy menšího či většího štěrku. Věříme, že zde nebude vábný nápad tuto cestu asfaltovat či snad vytvořit parkoviště přímo u kostela Nejsvětější Trojice!
Z důvodu, že bylo nesmlouvavě rozhodnuto o výrobě objektu, navrhovala jsem jeho přeložení na zcela jiné-terénní místo, které by alespoň více splňovalo prapůvodní účelnost křížových cest.
Byla zde velmi silná potřeba obhájit a zachovat jemný ráz prašné cesty! – Nešlo o nic jiného!
Závěrečné zhodnocení
Svinenská křížová cesta má takový tvar, který je možné vidět v novodobých katolických „mekách“. Nejedná se o nic převratného. Nevědomě se zde podařilo propojit ono naroubování křesťanské zvěsti – v podobě „malé mozaikoidní obrazovky s výjevem ukřižování“ na velký kusu monumentálního menhiru- jako symbolu pohanské kultury. Mozaiky jsou svou barevností zcela vystředěny mimo celý koncept přírodního kamene…….
Koncem 19. století – s nástupem průmyslové revoluce, vzniká kýčem zavánějící zobrazování křížových cest a dalších různých svatých obrázků, které balamutí smysly a předkládají určitou snadno-zkonzumovatelnou hezkost… Zde se datuje nástup hobistů = amatérů do uměleckého řemesla + touha po navýšení obchodních zájmů (Toto se podařilo autorům propsat do nově vybudované kapličky s vyobrazením Panny Marie na začátku Weyszerova parku.). Další „korunou“ jsou plastové květiny zapíchnuté u pat jednotlivých zastavení křížové cesty.
Jak to chápat? – Jedná se o církevně-obřadní objekt či je to atrakce pro navýšení turismu v Trhových Svinech???
(Text nebyl redakčně upravován - poz.red.)
Za skupinu stejně smýšlejících občanů akademická malířka a restaurátorka